7 zaručených způsobů, jak dostat auto ze závěje

Při výpravách do hor se to může stát i těm nejlepším. A nejde ani tak o neprotažené silnice jako o zasněžené příjezdovky nebo namrzlá parkoviště.


Zima už je tu s námi pár týdnů a došlo to už i ministrovi dopravy a silničářům, takže rovnou přeskočíme pasáž o povinné výbavě (termoska, rukavice, startovací kabely a rodinné balení tatranek), dokonce vás ani nebudeme zatěžovat tím, že hodně pomáhá, když zmáčknete na ovladači topení kouzelné tlačítko, které žene horký vzduch na vnitřek předního skla. Pomohlo od ztuhlých rukou milionům řidičů a je to taková malá zimní násobilka. Ne, tyhle předstartovní rituály už všichni známe, teď je na čase řešit opravdové průšvihy, a nikoliv jen ranní nepříjemnosti.

MALÉ AUTO SNADNO VYTÁHNETE ZE ZÁVĚJE

Kia Rio 2012, 1.4 CRDi 66 kW

199 999Kč Chci vědět víc!

Škoda Fabia III 1.2 TSI

175 000Kč Chci vědět víc!

Zamrzlé zámky už dneska nehrozí, všichni si otvíráme auta na dálku. A moderní diesely startují i v tuhých mrazech, které se nám ale letos zatím vyhýbají (třikrát hurá emisím a globálnímu oteplování). Sníh a led se ale dostavují už při pár stupních pod nulou, takže se vám může stát, že se dostanete do situace, ze které vlastními silami nevyjedete. Spousta lidí spoléhá na dobře postavenou pojistku a rovnou volá asistenci nebo odtahovku. Pokud ale chcete pošimrat vlastní ego, dáme vám pár zaručených rad, jak se dostat ze šlamastyky vlastními silami.

1. Srovnejte kola

Jednoduchá rada, ale vyplatí se v mnoha situacích. Třeba když nezadržitelně kloužete vstříc svodidlům, nemá smysl stát na brzdě, a ještě se snažit zatáčet. Pokud máte pohon předních kol, koledujete si o malér, protože chcete po předku dvě věci zároveň. Občas se paradoxně vyplatí šlápnout na plyn a nechat se z průšvihu předkem vytáhnout. Řekněme ale, že opravdu stojíte v závěji nebo na zapadaném parkovacím místě a snažíte se vyjet s koly v plném rejdu a ono to nejde. Občas pomůže je srovnat a zabrat v přímce. Zvlášť pokud někdo zezadu zatlačí.

PŘEDOKOLKY
Nebojte se předokolky, s kvalitními zimáky si poradí s kdejakým kopcem stejně dobře jako čtyřkolka, jen vyžaduje víc citu a chladnou hlavu.

2. Odkliďte sníh

Spousta lidí naskočí do auta, když je kolem deset čísel sněhu a chce co nejrychleji odjet. Dokonce si ani neometou auto (což je mimochodem v některých alpských zemích přísně trestáno, tak bacha). Průšvih přitom nemusí být jen s rozjížděním – navátý sníh vám může ucpat výfuk a auto buď při startu „kucká“, nebo se chová nestandardně za pár minut, kdy vám těch pár centimetrů sněhu ve výfuku roztaje. Vždy proto zkontrolujte, zda výfuku nic nepřekáží. A když se auto nerozjede ani poté, odházejte sníh před hnanou nápravou. Dejte ale pozor, abyste kola neodhrabali tak, že zůstanou v ďolíku. Ze stejného důvodu se nesnažte šlapat zběsile na plyn, když se kola protáčejí, jenom se víc zahrabete a budete muset o to víc cvičit s lopatou. 

V nouzi můžete použít jako podklad pod kola koberečky z auta. Foto: Profimedia, AFP
V nouzi můžete použít jako podklad pod kola koberečky z auta. Foto: Profimedia, AFP

Na horách se vždy vyplatí parkovat zadkem, ať už se rozjíždíte z kopce, nebo do kopce. Je to lepší jak pro manévrování (výjezd se srovnanými koly), tak pro oživování auta startovacími kabely. A pokud vyjíždíte do namrzlého kopce s předokolkou s lehkým motorem, můžete se zkusit otočit a vyjet na zpátečku – lépe tak zatížíte hnaná kola. U zadokolky zas můžete zkusit naložit kufr, abyste zatížili zadek. V obou případech je důležité se po prvním rozjezdu neleknout a neztratit dopřednou rychlost.

ZADOKOLKY
Zadokolek se řidiči v zimě bojí, ale modernější vozy s kontrolou trakce vás dostanou z lecjaké šlamastyky. A jakmile se je naučíte zvládat, na prázdném zasněženém parkovišti s nimi může být i docela legrace.

3. Houpejte

Předchozí rady nepomohly? Zkuste auto rozkývat. Pokud jste sami, jednoduše se zkoušejte rozjíždět dopředu a dozadu a auto doslova rozhoupat z mrtvého bodu. Na plyn buďte opatrní, ideálně se rozjíždějte na dvojku. Spojce se to líbit nebude, ale tím, že budete auto trochu škrtit, docílíte plynulejšího rozjezdu a lepšího gripu. Samozřejmě to platí jen v případě, že kolem sebe máte dostatek prostoru. Pokud jste sami, nezkoušejte, zvlášť v autech s automatickou převodovkou, stát mimo vůz a snažit se ho roztlačit s tím, že až se dílo povede, naskočíte jako Vin Diesel a na poslední chvíli se vyhnete stodole pod kopcem. Těch pár lidí, co jim kamarádi místo pomocné ruky nabídli jen zvědavé oči svých mobilů, je opravdovým hitem na YouTube. Určitě se k nim nechcete přidat. 

ČTYŘKOLKY
Nemusíme ani dodávat, že zahrabané auto s pohonem všech kol si často poradí samo. Chytrá elektronika moderních systémů si rychle změří, které kolo prokluzuje, a přenese výkon na ta ostatní. I v případě houpání sem a tam se takový vůz osvobodí mnohem snáz.

4. Najděte písek, hlínu nebo kus dřeva

Houpání nepomohlo a začíná jít do tuhého. Už jsme vám říkali, že máte nastartovat. Zahřáté auto totiž odspodu pomůže ohřát i sníh nebo led. Tolik času ale většinou nemáte, takže zkuste zvýšit přilnavost povrchu tím, že nasypete před kola trochu písku nebo škváry. Zkušený řidič má pytlík písku v kufru vždycky, když jede do hor, ale chybami se člověk učí. Pokud už jste se stihli zahrabat, nemusí ani písek pomoci, protože se auto nehne z místa. Proto je lepší vozit i cihlu. Nebo raději dvě. Můžete je použít jako pevnou oporu pro hever, kterým auto přizvednete, abyste mohli nasypat písek pod kola. Kdo nemá písek, dá tam, co najde. Občas i nějaká ta laťka nebo pár větví pomůže, někdo si dokonce vzpomene, že má v kufru sněhové řetězy. Cokoliv, co umožní kolům na chvilku „zabrat“ a pohnout autem ze sněhové pasti.

ECHT ČTYŘKOLKY (4WD)
Vypínatelný pohon všech kol je v terénu, ale i na sněhu králem. Umožní totiž natvrdo rozdělit výkon na jednotlivé nápravy. Podobné vozy mají často i možnost nastavit nižší stupeň (low gear), což se hodí zejména u automatů. Vůz se pak plynuleji rozjede i v případě, že máte příliš těžkou nohu.

Ruský Standard. Foto: Profimedia

5. Najděte ventilky a upusťte páru… nebo vzduch

Je to krajní možnost, protože málokdo chce pak kolem auta tancovat s pumpičkou, ale když pneumatiky podhustíte, zvýšíte jejich plochu a zlepšíte záběr. Nezapomeňte předtím pečlivě očistit podběhy, aby měly vaše nové pneu dostatek prostoru. A hlavně to s tím upouštěním nepřežeňte. Je to divoká karta, protože samo o sobě podhuštění vůz ze závěje nevytáhne. Pokud vám ale k úspěchu chybí už jen kousíček, může být právě tohle rozhodující faktor.

6. Najděte pár kamarádů

Lidskou sílu nelze podcenit, jak se o tom dnes a denně přesvědčuje řada řidičů v nouzi. Jednoduché zatlačení nebo rozhoupání dvěma statnými muži dostalo z průšvihu mnoho aut. Čím víc lidí, tím rychlejší řešení. Občas dokonce stačí, aby jeden tlačil a druhý si sednul na kapotu a zatížil hnanou nápravu. Jakmile máte ochotné a poslušné pomocníky, nabízí se možností celá řada. Navíc stačí přidat další pár rukou a nemusíte mít ani fištrón – hrubá síla pohne s čímkoliv. Jen pak bacha, abyste za volantem měli nastartováno a věděli, kam vlastně chcete jet, až vás ty ruce popoženou.

7. Najděte traktor

Když všechno selže a všichni se unaví, je načase zavolat odtahovku, nebo pokud jste v horách a ideálně v nějaké vesnici, souseda s traktorem či koňským povozem. Neuvěříte, co všechno tahle kombinace vytáhne z průšvihu. Klidně můžete být zapíchnutí v závěji dva metry pod úrovní silnice, a zemědělská technika vás vytáhne jako neposlušný zub. Jen se vyplatí při podobné operaci zachovat klidnou hlavu. Ten, kdo tahá, musí být maximálně jemný. Tahaný zas musí mít dobré reflexy, aby včas, ale taktéž jemně zabrzdil. V opačném případě mu traktorista urve nárazník, případně si dají oba vozy spojené tažným lanem malou pusinku. Můžete třikrát hádat, koho takový kontakt bude bolet víc.

V KOMBÍKU MŮŽU VOZIT I LOPATU NA SNÍH

PRODAM Ford S-MAX 2.0 TDCi 103KW Titanium

219 000Kč Chci vědět víc!

Škoda YETI AMBITION PLUS 4X4 2,0 TDI NAVI BI-XENON MAX. VÝBAVA TOP

239 990Kč Chci vědět víc!

Držíme vám palce, abyste se do podobných situací nedostávali. Ale pokud se vám to stane a tenhle článek čtete na mobilu a přemýšlíte, co a jak, nebojte se být trochu akční. Přinejhorším počkáte na tu odtahovku nebo traktor, ale budete mít alespoň dobrodružnou historku, při které jste se trochu umazali.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Václav Rybář
Původně psal o kultuře a možná i proto v autech a cestování vždycky nějaký příběh, schovaný za konkrétní značkou nebo destinací. Už několik let píše pro časopis Faster, web Garaz.cz a několik travel magazínů. Miluje zakroucené alpské silničky a postupně odškrtává na mapách země, ve kterých se dá podniknout pořádný roadtrip.