Dlouhodobý test Volva XC90

Švédský rodinný buldozer a na co dát bacha


Sice to není žádný módní hit, ale to u ojetiny nic neznamená. Kdo chce velké „skoroprémiové“ SUV za dobrý peníz a má strach z drahého servisu, v hledáčku zacílí jako na první na Volvo XC90.

Za tu dobu stihnou automobilky vyrobit tři generace aut. Volvo si za tu dobu vystačilo s jedinou, byť průběžně modernizovanou. Model XC90 totiž předběhl dobu. Nebo se spíš nenechal dobou předběhnout. Na trendy kašlal a jel si svou linii. Dnes se z XC90 stalo docela zajímavé zboží z druhé, leckdy však spíš z třetí či čtvrté ruky.

Nejstarší, máte padáka

Protože nejstarší kusy už točí druhou půli druhé dekády, doporučíme řekněme spíš desetileté kusy po prvním větším faceliftu z roku 2007 a mladší. Na první pohled sice XC90 vypadá stejně, na ten druhý ale zejména modernější osvětlovací technika a drobné retuše plastů a kol udělaly svoje. První generace „iks-cé-devadesátky“ sice nebyla kdovíjaká moderna ani v době své největší slávy, sázela však na zubu času odolávajících hodnotách: robustnosti, fortelnosti, dobré pověsti švédské značky a její sympatické imagi, která vás nadobro odliší od pofiderních typů ve starých Audi Q7, BMW X5 nebo Mercedesech ML. A také prostornosti až sedmimístné kabiny.

CHCI POŘÁDNÝ SUV:

Mini Cooper D 4×4 automat I.majitel CZ 59.tis km odpocet dph

479 900Kč Chci vědět víc!

Subaru XV

295 000Kč Chci vědět víc!

Dvě tuny železa

Volvo XC90 také v dnešní bobtnací době zůstává pořádným kusem auta. Bezmála 4,8metrová karoserie skýtá dost místa pro každého z pěti cestujících, i vzadu se vedle sebe relativně v pohodě vejdou tři pasažéři. Vzdušnost pramení z šířky karoserie – ta měří skoro metr devadesát –, takže vpředu se rameny opravdu dotýkat nebudete, středová konzola vás do holeně taky tlačit nebude a loket si pohodově opřete o široký parapet dveřní výplně. Prostě pohoda dotvořená porcí odkládacích prostor, mezi nimiž nechybí objemná střední konzola (dá se kupodivu celá vyjmout) či armáda držáků na nápoje – USA bylo výsostným územím Volva XC90, švédské SUV zde sklízelo velký úspěch a relaxovaná kabina na tom měla mamutí podíl.

D5 je jasná volba, nenáročný dříč. Interiér neohromí kvalitou, ale prostorem.
D5 je jasná volba, nenáročný dříč. Interiér neohromí kvalitou, ale prostorem. Foto: Dan Martinek

CENY SERVISU
Volvo je levnější než německé prémiové trio, ani značkový servis vás nestáhne z kůže. Pro starší vozy mají autorizované dílny speciální dotovaný program, ceny příjemně překvapí – rozvody na D5 vyjdou na nějakých 12 tisíc, komplet brzdy pořídíte za dvacet. A to není o moc víc než třeba u Superbu, což platí i pro olejový servis a údržbu.

Občas si vrzne, ale sveze až 7 lidí

Američanům ledabylejší zpracování nevadí, takže pokud lpíte na špičkové kvalitě à la Audi, Volvo vám ji nenabídne. Po letech se navíc často objevují pazvuky, na které si buď musíte zvyknout, nebo nekonečně vycpávat spáry a záhyby papírky. Škoda, jinak by se uvnitř Volva XC90 bydlelo náramně – v širokých, většinou kůží čalouněných křeslech strávíte bez problémů několik hodin a poloha za volantem díky širokému spektru nastavení se taky hledá bezvadně. A pokud jde o sedmimístné provedení, tak to má sedadla schovaná v podlaze zavazadelníku – stačí jen vyklopit, a můžete jet. S dospělými pouze na krátké vzdálenosti, do nějakých 150 cm výšky se ve třetí řadě dá v pohodě vydržet i déle. Sedm míst sice člověk využije jen málo, takto vybavená Volva se však lépe prodávají. A některé specifikace mají též integrované dětské sedačky. 

Tvary maskují skutečné rozměry, zaparkovat s XC90 není nic snadného. Design nenadchne ani neurazí a odráží filozofii modelu. Koroze se zde nebojte, švédská ocel je fortelná. Foto: Dan Martinek

Tam se toho vejde…

Příkladnou praktičnost korunuje zavazadlový prostor – papírově jen 483litrový by tabulkově trumfl i Rapid, v praxi však do široké černé díry naházíte úplně vše, co potřebujete. Páté dveře jsou podélně dělené, takže si na jejich spodní díl můžete klidně sednout a udělat si piknik. Nikterak závratný objem je dán plytkostí celého zavazadlového prostoru, bagáž však můžete vršit až po střechu, pokud ovšem máte síť nebo mřížku oddělující prostor pro posádku. Spousta vozidel jí ovšem disponuje a lze ji implementovat po sklopení druhé řady sedadel – pak dovnitř v pohodě dáte nerozmontované horské kolo klidně i s 29″ ráfky. Anebo tady v pohodě můžete přespat!

Podvozek trpí

Přestože design Volva XC90 maskuje jeho skutečné rozměry, jde o kus auta, což poznáte třeba v podzemních garážích. Nemanévruje se s ním snadno nejen kvůli jeho velikosti, ale hlavně omezenému rejdu a celkově tužšímu řízení s ještě hydraulickým posilovačem – mohl by fungovat intenzivněji. Holt dvě tuny jsou znát a podvozek se základem v Mondeu trochu trpí. Po dvou stech tisících kilometrů bývá rozklížený a žádá investice hlavně v oblasti zavěšení kol a uložení náprav. Na druhou stranu investice to nebývají v tak horentních sumách jako u německé prémiové konkurence a první majitelé Volva se k technice chovají citlivěji. Některé vozy též můžou na zadní nápravě využívat tzv. pasivní nivomat – tlumiče udržující nezávisle na zatížení stejnou světlou výšku. Jsou robustnější, tlustší, ale o to dražší. Při testovací jízdě po nerovnostech nesmí vydávat dupavé zvuky, jinak vás čeká výměna. Aftermarketový Sachs stojí 9 tisíc, originál pak mnohem víc.

Uvnitř jsou roky znát, ovládání je ale jednoduché. Škoda vrzajících plastů. Foto: Dan Martinek

ALE I DO KOMBÍKA SE TOHO HODNĚ VEJDE

Mercedes B180 blueEffic benzin II.majitel Cr

159 900Kč Chci vědět víc!

VW Touran HIGHLINE 2,0 CNG – ECOFUEL, SUPER STAV

163 000Kč Chci vědět víc!

Chtějte vždycky čtyřkolku…

Jako správné velké SUV je i Volvo XC90 vybaveno pohonem všech kol AWD, realizovaným podobně jako u Octavie 4 × 4 mezinápravovou spojkou Haldex (na některých trzích se však objevila také exotická verze s pohonem jen přední nápravy, tu nebrat!). První verze byly problematické samotnou funkcí, kdy zadní kola čekala na protočení těch předních, a připojila se tedy až tehdy, když už byla přední kola zalepená bahnem a bez trakce. Navíc na zpátečku neuměly připojit zadek vůbec. Haldex se naštěstí vyvíjel dál, a tak mladší kusy již mají proaktivní varianty, směřující alespoň část točivého momentu dozadu už jen při samotné akceleraci. Pohon 4 × 4 zde funguje na zvyklosti SUV slušně, s dvoutunovým kolosem driftovat stejně nikdo nepůjde a ostatně ani stabilizační systém nelze plně vypnout. Při zkušební jízdě ale funkčnost „čtyřkolky“ určitě prověřte, protože u zbědovaných kusů může být již nefunkční zejména tehdy, když ji někdo týral prudkými rozjezdy na pevném povrchu – došlo pak ke stržení mechaniky, náprava se samozřejmě nepohybuje v řádu tisícikorun.

… a pětiválec

Přestože u Volva XC90 můžete narazit na benzinový šesti-, či dokonce osmiválec, zůstaňte nohama na zemi a berte dieselový pětiválec D5: poprvé v neduživé verzi 120 kW (ten nechcete), později už použitelnější 136 kW a finálové 147 kW. Pokud se motoru budete jen trochu věnovat, nebudete tankovat v JZD a jezdit výhradně po městě, problémů se při rozumných nájezdech do 200 000 km bát nemusíte. Potom už logicky můžou přijít na přetřes vstřiky a další typické dieselové trable, fatálně problémová místa ale „dé-pětka“ nemá, ani pokud jde o filtry pevných částic (od 2005/EU4). To spíš umí pozlobit automatická převodovka Geartronic, když v ní leckdo zapomněl měnit olej po předepsaných 60 000 km a ve sto tisících vám ji zadřou ocelové piliny. Navíc v benzinových šestiválcích T6 pracuje pouze čtyřkvalt GM, od toho ruce pryč a ani pětistupňové automaty Aisin nejsou žádný hit – degradují již tak průměrnou dynamiku obřího SUV. Manuál představuje jistější volbu, nicméně u něj hodně záleží na předchozím majiteli. Pokud to byl rumpál, dokázal oholit spojku, která se pak mění i s „dvouhmotou“ za bratru 40 tisíc, což stojí de facto i repase automatu.

XC90 je SUV v pravém slova smyslu. Odveze vás na kraj světa. Foto: Dan Martinek
XC90 je SUV v pravém slova smyslu. Odveze vás na kraj světa. Foto: Dan Martinek

NÁHRADNÍ DÍLY (D5)
Stírače sada (Bosch) 995 Kč
Akumulátor 95 Ah (Varta) 3522 Kč
Světlomet bi-xenon (Veleo) 22 613 Kč
Čelní sklo (NordGlass) 6007 Kč
Čep ramene (Monroe) 1257 Kč
Náboj kola s ložiskem (FAG) 6545 Kč
Zdroj: Autokelly.cz

Vlastně proč ne

Volvo XC90 nebude typickou volbou těch, kteří se se svým SUV chtějí ukázat. Od toho jsou německé prémiovky, které si za atraktivitu nechají zaplatit jak při pořízení, tak zejména při provozu. Švédské SUV si nehraje ani na sport, ani na offroad a plní svoji víceúčelovou úlohu tak, jak má – prostornou kabinou, velkým a praktickým zavazadelníkem, nekomplikovaným ovládáním a hlavně komfortem. Zpravidla menší kola o průměru nejčastěji 17 či 18″ obouvají většinou balonové pneumatiky, dokonale filtrující strupy českých silnic, aniž by k tomu podvozek potřeboval vzduchové pérování. Volvo XC90 jezdí jen na oceli, a to mu ke komfortu stačí, přičemž pohodu na palubě prohlubuje ještě perfektní odhlučnění nejen motoru a karoserie, ale zejména kol, od nichž neslyšíte takřka žádný ruch. Rovněž provozními a servisními náklady se Volvo XC90 blíží spíš konfekci, spotřebu D5 s manuálem lze v pohodě držet mezi 6 a 8 litry podle toho, jestli jezdíte plynule okreskami, nebo po dálnici a ve městě. Je to dáno relaxovaným charakterem, který nikoho nenutí jet „furt plnej“. A tak je nejlepší k Volvu XC90 přistupovat. Pak budete maximálně spokojeni a nemusí vás to stát víc než provoz Superbu.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Libor Hlisnikovský
Libor jezdí rallye, podíval se i do WRC, šéfoval webu Autofakta, pracoval pro automobilový projekt Legendy a když se mu zachce, píše i pro Faster Magazine. Předtím Auto Tip, Svět motorů atd. A dokonce jezdí i autem! Na kole taky…