Dostupné čtyřkolky, se kterými se nemusíte bát do hor

Češi si často pohon 4 × 4 pořizují i na cestu na nákupy po Pardubicích. Co si ale vybrat, když skutečně trávíte zimu na horách?


Na parkovištích u spodních stanic lanovek můžete najít opravdu pestrou směsku přibližovadel, od miniaturních Smartů, co na ledovce nepopojedou ani o metr, až po offroadová monstra se zvednutým podvozkem, co mohou z fleku zaskakovat za rolbu. Přiznejme si, že většina velkých středisek v Evropě je poctivě uklizená a prosolená. A když už někde narazíte „jen“ na způsobně uhrnutou centimetrovou vrstvu sněhu, musíte spoléhat hlavně na kvalitu a hloubku vzorku vašich zimních gum. Pneumatiky jsou tím vůbec nejdůležitějším, co na autě máte, protože vás doslova drží na silnici. O tom si ale povíme někdy příště. Jakmile se vydáte za hranice asfaltových tepen a budete chtít vyjet k nějakému horskému penzionu, může se situace rychle změnit. Zimáky nejsou všemocné, proto ostatně existuje značka přikazující nasadit sněhové řetězy. A nemusíte se s ní setkat jen v horních polohách Alp, stačí na podzim vyrazit na Ještěd.

Schválně se při zimní rekreaci podívejte, jaká auta parkují u domů v horních stanicích lanovek. Tam se totiž často majitelé musí vyhrabat přes neprohrnuté šotolinové cesty, kde to víc klouže a krajnice nejsou roubovány svodidly. Jakékoliv uklouznutí tu znamená výlet z příkrého kopce do náruče vzrostlých stromů. Proto mají tito horalové většinou plnohodnotné čtyřkolky s označením 4WD. A naviják, když je opravdu nejhůř.

DO KOMBÍKU SE VÁM VEJDE I LOPATA NA SNÍH:

Skoda Superb Combi II facelift ČR

379 000Kč Chci vědět víc!

Mazda 6 kombi 2,2 D AT Revolution

399 000Kč Chci vědět víc!

Pokud chcete mít při výpravě do hor klid v duši, měli byste mířit někam mezi tyhle dva tábory. Čtyřkolka se vášnivému lyžaři a fanouškovi horských penzionů rozhodně vyplatí. Kdo tvrdí opak, ten nikdy zkřehlými prsty nenasazoval zimní řetězy v místech, kde by všehohrab nikdy nezapadnul. Případně se nikdy nevyhýbal na úzké zasněžené cestě protijedoucímu vozu, a „neochutnal“ tak bokem auta povrch s podstatně menší přilnavostí. To všechno jsou situace, ve kterých je najednou auto bez čtyřkolky jen drahým těžítkem. Kdo se jim chce vyhnout, musí v bazaru uvažovat trochu jinak.

Žlutá je do sněhu ideální. Záchranáři to budou mít lehčí. Foto: Suzuki
Žlutá je do sněhu ideální. Záchranáři to budou mít lehčí.

Suzuki SX4

Nenápadné, ale v Česku nesmírně populární autíčko, kterým japonská automobilka předznamenala příchod kompaktních crossoverů. Na rozdíl od malých aut velkých automobilek se ovšem SX4 nabízí i s pohonem všech kol, dokonce si můžete vybrat mezi elektronikou řízeným AWD a natvrdo zamykatelným diferenciálem, který rozloží výkon na nápravy v poměru 50 : 50. Funguje do 60 km/h a právě ve chvíli, kdy vám v horách teče do bot, může být skutečnou spásou. První generace SX4 koupíte na Letgo od 100 tisíc (ta aktuální se jmenuje SX4 S-Cross) skvěle funguje hlavně s benzinovými motory ze starších, osvědčených modelů Suzuki. Diesel si Japonci půjčili od Fiatu. Jakkoliv slušně táhne, není technicky zdaleka tak neprůstřelný, takže vybírejte uvážlivě. I se čtyřkolkou je SX4 poměrně lehkým autem, takže nabídne rozumnou spotřebu. Jen ty lyže asi budete muset dát na střechu. Do kufru se vejde spíše skromných 300 litrů.

Oktávka právě překonává rychlost zvuku.

Škoda Octavia 4 × 4

Že jsme tou škodovkou nezačali hned zkraje? To by pak už nebylo o čem povídat. Oktávka v kombajnu, ať už ve verzi Scout (na Letgo od 130 tisíc), nebo standardní třeba s příplatkovým paketem pro špatné cesty (zakrytování podvozku), je vlastně docela rozumnou volbou. Ano, bude vás stát trochu víc, protože si oktávky dobře drží svou cenu, ale to se vám může hodit při opětovném prodeji o pár let později. Pohon všech kol od firmy Haldex najdete ve všech podobně praktických kombících koncernu, jen se mu pokaždé říká trochu jinak. I Octavia první generace s 4 × 4 si poradí s překážkami, které by předokolku zaskočily, ale v závislosti na použité generaci Haldexu se od sebe jednotlivé vozy liší rychlostí reakcí. Protože však pro jízdu ve sněhu platí zejména poučka o ostražitosti, můžete se spolehnout klidně i na tu první a druhou. U novějších Octavií samozřejmě můžete problémům předejít i volbou správného jízdního režimu, který upraví i řízení, odezvu plynu i brzd.

Tady jsou hezky natočené tipy, jak jezdit na ledu. Jen v angličtině:

ALE I DODÁVKA MŮŽE JEZDIT PO SNĚHU:

VW CADDY MAXI 7 míst 2,0 CNG Ecofuel – HEZKÝ VŮZ!!

179 000Kč Chci vědět víc!

Opel Vivaro 1.6 Bi turbo 9míst -DPH

435 000Kč Chci vědět víc!
Pro lesníky, kteří se chtějí nechat hýčkat v pohodlí. Foto: Subaru U.S.
Pro lesníky, kteří se chtějí nechat hýčkat.

Subaru Forester

Forester je v překladu lesník, takže se do lesa a do hor opravdu nebojí. Koupí tohohle auta získáte spolehlivého dělníka. Že se rád nají, a tak budete muset – zvlášť s verzí Turbo – navštěvovat benzinky často? To je pravda, ale jinak je auto mechanicky robustní a neuvěřitelně odolné a spolehlivé, takže se není čeho bát. Už starší generace, evokující spíš kombík než SUV, má tradiční symmetrical AWD, což je chytrý systém od Subaru, který vše vyřeší za vás. Žádné šachování s pákami nebo čtení manuálu. Prostě jedete rovnou za nosem, kopec nekopec. Od sto padesáti tisíc už dosáhnete i na desetiletého Forestera, který přišel s klasickým SUV kukučem, větším prostorem pro posádku i kufry a je takovou cílovou stanicí každého subaristy, když vyroste z rallyové Imprezy. Do Forestera se totiž vejde všechno, a navíc budí dojem sympatického obra, co vás vždy ochrání.

Rumuni svého prašana testují v Karpatech a jde jim to dobře!
Rumuni svého prašana testují v Karpatech a jde jim to dobře!

Dacia Duster

Černý kůň dnešního výběru. Když přišla, mnozí nad Dacií Duster ohrnovali nos. Dneska ji najdete i u luxusních alpských chat, protože tamní majitelé si dobře spočítali, že za malý peníz poslušně vyjede cokoliv a jim zbudou úspory třeba na nový traktor nebo dostavbu dalších pokojů pro hosty. Nízká základní cena Dusteru také znamená, že se 150 tisíci se zmůžete klidně na sotva pětileté auto v naftě a čtyřkolce, což je kombinace, kterou doporučujeme. Duster je menší a lehký, takže v hlubokém sněhu nebo těžším terénu klouže po povrchu, zatímco ostatní se boří pod tíhou příplatkové výbavy. Té v Dusteru moc nenajdete, takže pokud si na palubě potrpíte na pohodlí a luxus, poohlédněte se jinde. Duster nemá dostatečný výkon a komfort na mnohahodinové přesuny po dálnici, ale pokud je přetrpíte, odmění se vám v horách špičkovými výkony. Tam a zpátky vás aportuje jako retrívr. A pokud zamažete interiér, můžete být v klidu. Jeho tvrdé plasty jde omývat mnohem snáz než měkčený luxus u německých prémiovek.

Crash testy Dustera. Pokud byste snad měli pochyby o bezpečnosti:

MENŠÍ AUTO SE LÍP VYHRABE:

VW Golf 6 – Benzin

219 000Kč Chci vědět víc!

Škoda Rapid

270 000Kč Chci vědět víc!
Japonec na sněhu. Nový film v kinech?

Toyota RAV4

A nakonec zase Japonec. Ravky jsou spolehlivé napříč generacemi a nabízejí za slušné peníze hodně prostoru i výbavy. Počítat můžete s klimatizací, tempomatem a vyhřívaným čímkoliv. Kolem dvou set tisíc už začínají i modely novější generace, to pokud si potrpíte na bohatou výbavu a víc airbagů. Čtyřkolky však pod kapotou RAV4 fungují příkladně bez ohledu na generaci, takže není divu, že kompaktní Toyotu často najdete jako druhé auto v alpské domácnosti. Dostupná a spolehlivá, zejména s benzinovými atmosférami. Ty však musí řidič držet ve vyšších otáčkách, aby z nich vyždímal všechny koně. Kdo je zhýčkaný turbomotory, ten se musí porozhlédnout po dieselu, kde je ovšem poruchovost a riziko dražších oprav trochu vyšší. RAV4 není auto do města, kde nevyužijete slušnou světlou výšku nebo poslušnou čtyřkolku. Tyhle parametry ale právě na horách oceníte dnes a denně.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Václav Rybář
Původně psal o kultuře a možná i proto v autech a cestování vždycky nějaký příběh, schovaný za konkrétní značkou nebo destinací. Už několik let píše pro časopis Faster, web Garaz.cz a několik travel magazínů. Miluje zakroucené alpské silničky a postupně odškrtává na mapách země, ve kterých se dá podniknout pořádný roadtrip.