Jak poznat nežádoucí vylepšení? Přetočený tachometr

Stočené auto vás může stát majlant. Jak ho ale poznat?


„Hlavně aby mělo málo najeto…“ Základní požadavek typického Čecha, který kupuje ojetinu, je živnou půdou pro nejrůznější podvodníky. Ze stáčení tachometrů aut se proto u nás stal téměř národní sport. Společnost Cebia odhaduje, že téměř čtyřicet procent vozů, které se u nás prodávají jako ojeté, má cinknutý tachometr.

No a co? Mně to může být jedno

Není. Od letošního podzimu si se stočeným autem můžete zadělat na problémy na STK. Pokud na technické kontrole přijdou na to, že na ni auto dorazilo s nižším počtem najetých kilometrů, než kolik mělo na té poslední, a majitel nevysvětlí, proč tomu tak je (nedoloží protokol o výměně tachometru), seberou mu způsobilost k provozu na pozemních komunikacích. Zkráceně řečeno: domů pojedete taxíkem.

CHCI KOMBÍK A AŤ MÁ ROZUMNĚ NAJETO: 

Ford C MAX

169 000Kč Chci vědět víc!

Ford Focus 1,5 TDCi Business Kombi

280 000Kč Chci vědět víc!

Takže mě zákony ochrání?

Nová legislativa má zamezit provozu stočených aut, ale není všemocná. Ojetin, které k nám dorazily ze zahraničí a k úpravě jejich tachometru došlo ještě před prvním přihlášením v Česku, se totiž vůbec nedotkne. Ani v takovém případě by vám to nemělo být jedno. Předně za takové auto zaplatíte víc, než jaká je jeho reálná cena. 

A když už mě někdo napálí, kolik mě to bude stát?

Auta mají předepsaný servisní plán, který se s ohledem na trvanlivost jednotlivých dílů (a náplní) určuje právě podle najetých kilometrů. Problém nastává typicky v případě rozvodů. Jejich řemen dnes běžně vydrží okolo 200 000 km, jakmile je ale auto ze 190 000 stočeno na 90 000 kilometrů, plánované výměny se dočká o poznání později. 

Přetržený nebo povolený rozvodový řemen přitom může znamenat fatální problém. Výsledkem může být generálka motoru nebo rovnou jeho výměna za nový. Bavíme se v lepším případě o desítkách tisíc, v horším dokonce o stovkách. 

Ono vlastně to počítadlo kilometrů nemusí být automaticky i tacháč :-) Starý Cadillac. Foto: Profimedia, Alamy
Ono vlastně to počítadlo kilometrů nemusí být automaticky i tacháč 🙂 Starý Cadillac. Foto: Profimedia, Alamy

Jak teda toho lumpa odhalím?

Vyplatí se být při koupi obezřetný a nezaměřit se jen na auto, ale i na chování prodávajícího. Ten by vám neměl nic tajit, k autu by vám měl dodat veškerou dokumentaci (včetně servisní knížky nebo záznamů o absolvovaných technických kontrolách – v obojím jsou uvedeny stavy tachometru) a v inzerátu uvést VIN kód. Pokud ho budete chtít doplnit a on se bude kroutit, rovnou se podívejte jinam. Něco vám dost možná tají.

Všechno je to o VINě

Právě VIN kód, tedy jakési rodné číslo každého auta, je klíčem k základnímu kroku prověrky. Na internetu existuje řada nástrojů, kterými si můžete nájezd alespoň zčásti ověřit. Jedná se třeba o web Zkontrolujsiauto.cz, Autodna.cz nebo Vincheck.cz. Dávají dohromady informace ze záznamů servisů, technických kontrol a dalších. Řada z nich využívá i data ze zahraničí, takže má nějakou vypovídací hodnotu i pro auta z dovozu, u kterých se s ohledem na možné čachry před jejich přihlášením na české značky vyplatí být dvakrát obezřetní.

Auta z Česka jsou bezpečnější

V případě aut s českým původem se hodí i web Kontrolatachometru.cz, kde najdete spolehlivé informace z českých STK. I díky němu se auta z Česka nestáčejí tolik, co ta z ciziny, a představují proto bezpečnější koupi. Pomocí VIN kódu můžete také nájezd ověřit v autorizovaném servisu – většinou pro ně není problém se podívat, jestli záznamy v systému sedí s těmi uvedenými v inzerátu nebo servisní knížce (i ta se totiž dá zfalšovat).

Takže nestačí jen, když to auto prohlídne profík?

To, co odhalíte na místě, nemusí být zcela směrodatné. Poškozené nebo opotřebované díly v interiéru se totiž dají snadno vyměnit, navíc u řady prémiových aut (BMW, Audi, Mercedes, …) mají takovou trvanlivost, že sto tisíc kilometrů nemusí znamenat nějaký významný rozdíl.

Lepší je proto soudit podle podvozku. Třeba zadní ložiska se u většiny aut s předním pohonem začínají ozývat hučením po 160 000 kilometrech, poloosy by měly u většiny aut vydržet přes dvě stě tisíc kilometrů. Pokud už jsou opotřebované, začínají v plném rejdu cvakat.

Na takové hodnocení si pochopitelně nemusíte troufat sami. Proto se vyplatí přizvat odborníka, třeba známého mechanika. Pokud žádného nemáte, existují i specializované firmy, které se kontrolou ojetin zabývají. Za prověrku jednoho auta si pochopitelně nechávají zaplatit. Většinou do deseti tisíc korun.

Zamyslete se, jestli je to vůbec možné

Zásadní věcí při koupi ojetiny je zdravý rozum a nejvíce se to projevuje právě při kontrole tachometru. Není totiž zcela normální, aby Passat 2.0 TDI, tedy snad nejtypičtější služební auto, které ročně zvládne i padesát tisíc kilometrů, najel za deset let jen 80 000 kilometrů. Takové auto smrdí na sto honů a koupit ho doporučujeme jen v takovém případě, že veškerá dokumentace i jeho stav jsou neprůstřelné. 

Navíc i auto s 200 000 kilometry na tachometru může být v lepším stavu než to, které stojí vedle a jeho počítadlo ukazuje jen 100 000. Pravděpodobně totiž jezdilo na dlouhých trasách a na těch obecně auta výrazně méně trpí.

MALÉ AUTO NA DOJÍŽDĚNÍ DO PRÁCE:

CITROEN C3 2014

155 000Kč Chci vědět víc!

VW Golf 1,6 TDi, 2010, nové brzdy, navigace

165 000Kč Chci vědět víc!

Doplňte kupní smlouvu

Chcete mít jistotu, že můžete stočené auto prodávajícímu vrátit? Nechte si do smluvy doplnit odstavec, který bude říkat, že: v případě, že se po koupi dodatečně zjistí, že byl tachometr auta upraven, kterákoli ze stran může odstoupit od smlouvy a oba zúčastnění si navzájem vrátí poskytnutá plnění. Pokud se tedy prokáže (třeba na základě záznamů STK), že prodané auto bylo stočené, dostane kupující zpět svoje peníze, prodávající zpět své auto. Podobný postup bohužel neuplatníte v bazarech, kde budete při koupi podepisovat tzv. formulářovou smlouvu, v níž změny nejsou možné.

POTŘEBUJU:
Servisní knížku nebo záznamy o absolvovaných technických kontrolách
Zkontrolovat VIN
Raději ať je auto z ČR
Zkontrolovat podvozek
Doplnit kupní smlouvu

Existují sice i jiné způsoby, jak se v případě, že již koupíte stočené auto, domáhat spravedlnosti, většinou jsou ale nějakým způsobem komplikované. Smlouva sice může být od začátku neplatná, pokud vás prodávající uvedl v omyl, tedy zatajil skutečný počet kilometrů. S tím ale musí prodávající souhlasit nebo o tom musí rozhodnout soud. Stejně tak v případě trestného činu podvodu musí policie na vaše podání u soudu dokázat, že prodávající o stočení tachometru věděl. Pak ale většinou nedostanete zpět své peníze, zpravidla bude nutné se jich domáhat u samostatného soudu v občanskoprávním řízení.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Martin Vlček
Náš guru přes automobilové právní kličkování. Sbírky zákonů otevírá rychle a zběsile.