Jak vyměnit žárovku u Škoda Octavia 2 [návod]

U nejoblíbenější škodovky není výměna vadných světel žádný horor. A my víme, jak na to.


Následující scénář určitě znáte – přijdete k autu a pohledem na odraz světla ode zdi nebo od auta před vámi zjistíte, že vám nesvítí světlo. Horší varianta je, že vám to řekne policista. A často v dobré víře poradí, abyste si to co nejrychleji vyměnili. Mnozí řidiči jsou zvyklí vozit náhradní žárovky, há sedmičky (různé verze žárovek H7 koupíte na Letgo tady), v přihrádce před spolujezdcem, ale u některých nových aut je výměna natolik komplikovaná a motorový prostor tak nepřístupný, že nemáte šanci s normálně narostlýma rukama nebo bez speciálních nástrojů žárovku vyměnit. Škoda Octavia druhé generace naštěstí patří k vozům, u kterých si vystačíte s malým šroubovákem. A vlastně se to dá zvládnout i bez něj během několika minut. Stačí se podívat do manuálu nebo si přečíst náš článek.

KOUPÍM SI RADŠI JINÝ:

Honda Civic 1,8 sport

220 000Kč Chci vědět víc!

Prodej Peugeot 407.motor 2.2 Hdi

145 000Kč Chci vědět víc!

Škodu Octavii druhé generace (Na Letgo je v nabídce 3000 oktávek. Klikněte si pro jednu zde.) jsme vybrali proto, že jde na českých silnicích o zdaleka nejčastější škodovku. Ano, v kombíku a s naftou pod kapotou je to prostě „český sen“. Ať už máte starší verzi před faceliftem (té se věnuje náš obrázkový návod), nebo novější po něm, postup je identický. U novější oktávky jsou vodotěsné kryty žárovek trochu přístupnější, takže budete mít o něco méně práce, ale jinak je všechno stejně srozumitelné a hlavně dobře přístupné. Kéž by to takhle snadno šlo u všech aut.

1. Otevřete kapotu a na vnitřní straně světla nahmatejte bílou plastovou matici. Měla by jít povolit rukou, ale občas je zatuhlá, takže si musíte pomoct: ideální je vzít si rukavice, abyste měli dostatečný grip. Matici si dejte raději do kapsy. Pokud ji položíte třeba na baterku, hrozí, že na ni pak zapomenete nebo si ji shodíte do útrob motoru. A s tím je pak hodně mrzení.

1. Otevřete kapotu a na vnitřní straně světla nahmatejte bílou plastovou matici.

2. Zepředu najdete vedle světlometu malý háček. Ten ovládá zobáček, který drží světlomet v pozici. Zatáhněte za něj, ale pouze rovně a opatrně. Nesnažte se s ním viklat, jinak hrozí, že ho ohnete, nebo dokonce zlomíte. U faceliftované verze najdete navíc malý proužek, za který je potřeba zatáhnout ještě před odjištěním háčku. V případě úspěchu uslyšíte plastové klapnutí.

2. Zepředu najdete vedle světlometu malý háček.

3. Nyní je světlomet uvolněný a můžete ho vyjmout. Zkušení profíci zvládnou vyměnit žárovku naslepo zezadu, aniž by světlo vyjmuli, to platí hlavně pro oktávky po faceliftu, protože u nich je přístup k žárovkám snazší. Jednodušší je ale světlomet vytáhnout. Je to jako s trháním zubů – když se vám poštěstí, vytáhnete světlo z kolejniček jako nic. Někdo ho ale napoprvé může tahat klidně deset minut, pokud se vzpříčí nebo je zaseknuté kvůli různým nečistotám a bordelu. Buďte trpěliví, aplikujte přiměřenou sílu a hlavně nezapomeňte odpojit konektor, než světlo úplně vytáhnete. Má na boku zajišťovací zobáček jako konektory na motherboardech v PC.

3. Nyní je světlomet uvolněný a můžete ho vyjmout. 1

 

Na Letgo máme více než 4000 vozů Škoda Octavia 🚗 Klikněte sem a vybírejte

 

3. Nyní je světlomet uvolněný a můžete ho vyjmout.2

4. Položte světlomet na zem a křížovým šroubovákem odšroubujte dva pojistné šrouby (jsou diagonálně proti sobě). Někteří spoléhají pouze na pojistné spony po stranách a šrouby nepoužívají. Je pravda, že pak nepotřebujete ani šroubovák, ale pro klid duše se šroubky vyplatí zase vrátit zpátky na místo. Pojistné spony stačí odtlačit do stran. Pak už máte přístup k samotným žárovkám.

4. Položte světlomet na zem a křížovým šroubovákem odšroubujte dva pojistné šrouby 1

 

4. Položte světlomet na zem a křížovým šroubovákem odšroubujte dva pojistné šrouby 2

5. Tenhle konkrétní model oktávky má xenonovou výbojku (v základu ji najdeme třeba ve sportovních verzích RS). Tradiční H7 má trochu jiné uložení, kdy žárovku drží na místě nikoliv horní konektor, ale napříč uložená péra, která stačí šroubovákem odtlačit do strany. Pak lze vyjmout žárovku, která je v podobném uložení jako výbojka OSRAM na obrázku.

5. Tenhle konkrétní model oktávky má xenonovou výbojku 1

6. Standardní H7 lze z pouzdra povolit otočením proti směru hodinových ručiček. Xenonka je ukotvena jinak. Do ochranného rámečku stačí vrazit šroubovák (ideálně) a odtlačit ho do strany. Pak lze výbojku vyjmout, vyměnit a rámeček vrátit zpátky na místo. Pokud nemáte rukavice, snažte se žárovky nedotýkat. Pokud se tak stane, dostane se na ni mastnota a bude při prudkých výkyvech teplot náchylnější k prasknutí.

5. Tenhle konkrétní model oktávky má xenonovou výbojku 2

 

DO KOMBÍKU SE VEJDE VÍC ŽÁROVEK

Auto BMW

200 000Kč Chci vědět víc!

•1.majitel• VW Passat Comfortline 2.0 TDi 110 kW/ Navi/ Alu/ LED

456 000Kč Chci vědět víc!

7. Postup kompletace je identický, takže znovu zapojit horní konektor, zašroubovat na místo nebo upevnit žárovku pootočením po směru hodinových ručiček a znovu přisunout ochranná pérka (H7). 

7. Postup kompletace je identický

8. Při nasouvání světlometu zpátky se ujistěte, že pevně sedí v kolejích. Jakmile je v původní poloze, znovu ho zajistěte háčkem. Měl by jít snadno vrátit na místo, což je i důkaz toho, že světlomet je zpátky, kde byl. Na závěr zašroubujte zpět plastovou matici. Pro jistotu na zdi zkontrolujte, že oba světlomety svítí a že svítí stejně vysoko.

8. Při nasouvání světlometu zpátky se ujistěte

 

Gratulujeme, právě jste zvládli jeden z bodů řidičské násobilky. Příště se vrhneme na všechno, co souvisí s pneumatikami.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Václav Rybář
Původně psal o kultuře a možná i proto v autech a cestování vždycky nějaký příběh, schovaný za konkrétní značkou nebo destinací. Už několik let píše pro časopis Faster, web Garaz.cz a několik travel magazínů. Miluje zakroucené alpské silničky a postupně odškrtává na mapách země, ve kterých se dá podniknout pořádný roadtrip.