Kult GTI

Volkswagen sice není ten, kdo písmena GTI použil poprvé, až on z nich však udělal kult. Na okruhu Ascari jsme tak zakusili nejen současnost modelů GTI, ale rovněž i minulost.


Říká se mu praotec všech ostrých hatchbacků, ikona každodenně použitelných sportovních aut. Do praktické karoserie se nastěhoval silný motor, přitvrzen byl podvozek a nechybělo ani několik zajímavých designových prvků. Čistě pragmaticky to nebyl první ostrý hatchback světa, ale až právě Golf GTI definoval tuto třídu se vším všudy a vyvolal o takováto auta masový zájem. Vlastně něco podobného se stalo i s názvem – písmena GTI sice použilo první Maserati, ale až Volkswagen z nich udělal něco, co nadšencům do aut zrychlí tep, jakmile tuto zkratku zaslechnou. A já jsem měl nyní na fantastickém okruhu Ascari ve Španělsku možnost vyzkoušet nejen všechna tři současná GTI, ale rovněž téměř celou řadu původních Golfů GTI. 

CHCI JEZDIT RADŠI RYCHLE V SUV:

Volvo S80 Executive AWD, Polestar plná výbava

289 000Kč Chci vědět víc!

Audi A4, 2.7 D, automat

215 000Kč Chci vědět víc!

I dědek může běhat sprinty

A začněme rovnou tím úplně prvním. Ikonický design slibuje mnohé, stejně jako interiér s károvanými sedadly a hlavicí řadicí páky ve tvaru golfového míčku. Pokud budete k autu přistupovat podle data jeho výroby, nebudete zklamáni. Na tu dobu překvapí zejména nadšená, lehce se vytáčející šestnáctistovka se 110 koňmi. Rychlost tedy tomuto autu nechybí, byť pro dnešní použití má čtyřkvalt velmi krátké zpřevodování. V zatáčkách musíte počítat s tím, že auto nemá posilovač řízení a v dané době nešlo očekávat fantastickou obratnost. Nicméně začátek je to slibný. 

Není nad to, postavit si před barákem mauzoleum.
Není nad to, postavit si před barákem mauzoleum.

Někdy se to nepovede

Druhá generace se mi bohužel vyhýbá, a tak přichází na řadu až ta třetí, a to je šok, bohužel nejen kulturní. Najednou sedím v těžkém, neohrabaném autě, kterému navíc citelně schází výkon i jakákoliv jiskra. Jasně, je to bohužel jen osmiventilová verze dvoulitru se 115 koňmi, šestnáctiventil by byl lepší, ale i tak, znáček GTI na zádi je, zde však kromě líbivého designu a dobré výbavy nic nepřináší. Podobně je na tom čtvrtá generace, která má výrazně lepší motor 1.8 turbo se 180 koňmi, ale opět chybí jiskra, nadšení, zvuk i obratnost. 

V současnosti si můžete koupit hned tři různá GTI, všechna jsou přitom skvělá, s vlastním charakterem.
V současnosti si můžete koupit hned tři různá GTI, všechna jsou přitom skvělá, s vlastním charakterem.

Zázračné omlazení

Je tedy až s podivem, co se stalo u páté generace. Najednou je zde asi nejlepší ostrý hatchback své doby! S 200 koňmi rychlý, přitom mechanický, s podvozkem milujícím apexy zatáček, brumlajícím výfukem a navíc i fantastickou každodenní použitelností. Šestá generace pak jen rozvíjí dané téma, přičemž je sice kultivovanější, rychlejší a preciznější než pětka, ale zároveň ztratila malinkou špetku charakteru. 

CHCI RYCHLE MENŠÍ AUTO:

Fiat 500L 1.4 95k PLUS (TOP VÝBAVA)

329 900Kč Chci vědět víc!

Audi A3 1.9 TDI – 132XXX Km

199 000Kč Chci vědět víc!

A pak už jsou tady tři nejnovější zástupci rodu GTI – dostupná kapesní raketka Up!, až překvapivě dospělé Polo a dobře známý Golf. Na okruhu Ascari se dostávám za volant jen dvou menších modelů, nejprve na techničtější části okruhu. Tam exceluje Polo GTI, které je rychlé, nezáludné a snadno ovladatelné. Okruh není vyloženě doménou tohoto auta, ale popasuje se s touto úlohou se ctí. Na silnici se ovšem cítí jako doma a je to výtečné malé, ale každodenní a vyzrálé rychlé auto. Větším překvapením je však Up! GTI. Ten se sice na technické trati trápil kvůli nevypínatelnému protiprokluzu, avšak na větším plnohodnotném okruhu předvedl až překvapivou rychlost.

Řízný motor, skvělý podvozek a komunikativnost. Pátá generace Golfu GTI dokáže uchvátit nejvíc.
Řízný motor, skvělý podvozek a komunikativnost. Pátá generace Golfu GTI dokáže uchvátit nejvíc.

Díky nízké hmotnosti jste mohli brzdit později než větší sourozenci, úzkými šikanami se proplétal jako štika rybníkem, až mě instruktor v Golfu R v těchto pasážích brzdil. Nakonec z toho bylo jedno z nejlepších svezení roku, kdy papírově slabšímu autu seděla středně rychlá trať natolik, že potrápilo i mnohem silnější Golfy. Kult GTI tedy žije dále a daří se mu lépe než kdy předtím.

Popisek: V současnosti si můžete koupit hned tři různá GTI, všechna jsou přitom skvělá, s vlastním charakterem.

Výkřik: „Řízný motor, skvělý podvozek a komunikativnost. Pátá generace Golfu GTI dokáže uchvátit nejvíc!“

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Jakub Rejlek
Magor do rychlého přesouvání sem a tam. Zakladatel skvělého časopisu Faster Magazine a pořadu Garáž. Znáte z TV.