Němci zase útočí na Česko! Octavia III versus BMW 3

Je až neuvěřitelné, kam spadly ceny ještě nedávno aktuální generace trojkového BMW. Ano, přesně tam, kde se pohybuje Octavia III.


Když se kohokoliv zeptáte, jaká ojetina je nejvyhledávanější, nevyhrkne ze sebe jiné slovo než: oktávka, přece. Ano, Škoda Octavia je nejprodávanějším novým, ale také ojetým vozem. Češi prostě oktávku milují, a přestože se čím dál více obracejí k SUV, Škoda Octavia je jedničkou, na rozdíl od dřívějších let dosažitelnou i lidem žijícím z běžného platu. Průměrná cena ojetin je něco málo nad 200 tisíc korun, kam se už řadí nejlevnější kusy poslední, třetí generace Octavie. Tedy vlastně aktuální model. Kdo by to před dvaceti lety řekl, že na Octavii dosáhne tolik lidí…

Jenže dle statistik internetových vyhledávačů se na čelní příčky nejfrekventovanějších použitých vozidel řadí BMW řady 3. Sen mokrých řidičáků, německá klasika, dosažitelná prémiovka. Je totiž vlastně stejně drahá jako ta obyčejná sousedovic oktávka. Za 300 tisíc korun můžete mít to i to, a dokonce v perspektivním stavu. Kdo by to byl řekl, že si může místo škodovky najednou osedlat bavorák.

JÁ NA NÁRODNOST AUTA NEKOUKÁM:

Škoda Octavia II 1,9TDI, Elegance

160 000Kč Chci vědět víc!

Škoda Octavia

140 000Kč Chci vědět víc!

Když chcete udělat dojem

Od doby, kdy Octavia znamenala společenský status lepší společnosti, už proteklo hodně vody a z manažerského auta dobře situovaných zaměstnanců či vážených státních úředníků se stalo obyčejné rodinné auto. To, které dělá svoji službu nejlépe, jak ji dělat má, ale zapadnete s ním do šedi všedního dne. Bavorák je jiná liga a za skoro stejné pořizovací náklady s ním uděláte o dost větší parádu. Design sedanu stejně jako oblíbenějšího kombíku Touring je propracovanější, atletičtější, organičtější a Octavia vedle něj vypadá chladně, obyčejně. Také ona nabízí šťavnatější verzi RS, nebo dokonce outdoorového Scouta, proti bavorskému M-paketu je to však stále slabší káva. Na druhou stranu ne každý chce provokovat a tady bere naopak body Škoda Octavia.

Není to žádný otloukánek. Foto: Škoda Auto
Není to žádný otloukánek. Foto: Škoda Auto

Když chci vozit rodinu

Poslední Octavia a předposlední generace bavorské trojky se konečně dokázaly postarat nejen o řidiče a spolujezdce, ale také nabídnout plnohodnotná místa i vzadu. Tady si oba vozy nemají co vyčítat, a kdo tomu nevěří, ať si do bavoráku jde sednout. Metr devadesát vysoký obr si zde sedne úplně stejně vzdušně jako v Octavii, která má navrch, jen pokud jde o zavazadelník. Litry nejsou zas tak podstatné, tabulkovou výhodu má Octavia Combi, do níž po sklopení sedadel naložíte horské kolo bez demontáže, to samé zvládne taky elegantnější liftback.

Oprašování už dneska probíhá dost podobně. Foto: BMW, Škoda Auto
Oprašování už dneska probíhá dost podobně. Foto: BMW, Škoda Auto

U bavorského sedanu byste nepochodili, kombík 29″ MTB taky nepolkne tak snadno jako škodovka. Jenže bavorák sází na detaily a láká na pečlivé čalounění, samostatně výklopné sklo pátých dveří, dost často se u něj vyskytuje elektricky ovládaná výklopná stěna zavazadelníku a všechno tady prostě vypadá lépe. Takže: rodinu odveze BMW řady 3 úplně stejně prakticky jako Octavia. Chtějte ale kombi.

 

Když se chci bavit

Tady je to přece úplně jasné, radost z jízdy má každý bavorák v základní výbavě i těch nejobyčejnějších verzích. Nebo ne? A oktávka, to instantní služební auto přece nemůže nikoho bavit. Nebo ano? A překvapení je na světě. Ne že by bylo BMW jízdně impotentní, to vůbec, ale už to není ten starý dobrý bavorák, který hltá každou zatáčku tak, že ve volantu cítíte sebemenší skluz či jiné věci činící jízdu žádoucnější. Naopak Octavia se v poslední generaci naučila tančit mezi zatáčkami tak dobře, že jí s BMW jen těžko setřesete a řidiče škodovky to bude docela bavit. Samozřejmě pohon zadních kol BMW se stará o perfektní rozložení hmotnosti a netahá za volant jako v Octavii, rovněž odhlučnění prémiového BMW jak od motoru, tak od kol či karoserie hraje jinou ligu než v obyčejné škodovce, rozdíly však budou menší, než byste zprvu čekali.

Design BMW je o něco agresivnější. Foto: BMW
Design BMW je o něco agresivnější. Foto: BMW

Takže bavit vás v BMW budou spíš perfektní palubní systémy, příplatková sedadla, architektura či individualizace a příplatková výbava. Tady ovšem pozor, abyste nenarazili na paskvil, u nějž někdo zapomněl objednat třeba xenony nebo parkovací čidla. Seznam extra výbavy byl totiž někdy tak nepřehledný, že se to prostě mohlo stát, a co vy pak na dálnici bez tempomatu…

MOŽNÁ VEZMU RADŠI SUV:

VW TOUAREG 2.5 TDI 4×4

209 000Kč Chci vědět víc!

Mitsubishi ASX 1,6 2 WD

285 000Kč Chci vědět víc!

Když nechci prodělat kalhoty

Škoda Octavia je sázkou na jistotu. Jeden příklad za všechny. Když rodiče kupovali více než roční Octavii Combi 1.6 TDI s nájezdem 20 000 km ve stavu nového vozu, stála ne 500, ale 320 tisíc korun. Po dalších třech letech šla oktávka do světa za 290 tisíc. Úplně snadno. Amortizaci si každý lehce spočítá sám. Je naprosto marginální. Když kamarád kupoval za půl milionu trojkové BMW 320d Touring z roku 2013 v ceně přes půl milionu, po zhruba stejné době (a pravda, vyšším nájezdu) se ho nemůže zbavit za 400 tisíc a bude muset slevit na nějakých 350 000 Kč. A ani potom se nedá říct, že by mu za složitý stroj s osmistupňovým automatem, perspektivou nového turba, vstřiků a chronicky zlobících startérů každý utrhl ruce. Na obranu německého stroje se zase sluší říct, že servis nestojí rapidně víc než u domácí Škody, když víte, jak na to. Takže když máte všech pět pohromadě a nejste kdovíjaký hráč, berte Octavii. Bavorák je pro ty odvážnější střelce.

Octavia vs. BMW 3

Závěrečný rozstřel. Kdo v čem víc exceluje?

PRVNÍ DOJEM ★ BMW 3 Prémiový bavorák zaujme víc než octavia, kterých potkáte za den stokrát víc.
DESIGN ★ BMW 3 Propracované křivky BMW se líbí a je atraktivní, Škodovka vypadá taky dobře, ale obyčejně.
DETAILY ★ BMW 3 BMW hraje na city detailistů, česká klasika zase na jednoduché pragmatiky.
ZPRACOVÁNÍ ★ BMW 3 Přestože Škoda je udělaná dobře, BMW je na tom logicky lépe.
PROSTORNOST ★ OCTAVIA BMW se hodně polepšilo a s oktávkou si nemá co vyčítat.
ZAVAZADELNÍK  ★ OCTAVIA Plyšové čalounění a elektrické víko BMW ocení méně lidí než gigantickou díru Octavie Combi.
INTERIÉR ★ BMW 3 Bavorský kokpit je sportovnější a vymakanější, Octavia je chladná, obyčejná, ale stále v pohodě.
MULTIMÉDIA ★ BMW 3 BMW má perfektní infotainment plný servisních údajů, oktávka nabízí slušný, ale pouze standard.
MOTORY ★ BMW 3 Škodovce chybí šestiválce, mainstreamové motory nabízí dobré oba dva vozy.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI ★ BMW 3 Klasickou koncepci bavoráku s pohonem zadních kol levnější řešení oktávky nemůže porazit, přesto se škodovka statečně drží a jízdně překvapí.
PROVOZNÍ NÁKLADY  OCTAVIA Spotřebou budou oba diesely podobné, servis vyjde dráž u BMW, ale ne zas o tolik.
ZTRÁTA HODNOTY  OCTAVIA Čechy milovaná oktávka na ceně padá mnohem méně než BMW, kterého se budete také hůř zbavovat.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Libor Hlisnikovský
Libor jezdí rallye, podíval se i do WRC, šéfoval webu Autofakta, pracoval pro automobilový projekt Legendy a když se mu zachce, píše i pro Faster Magazine. Předtím Auto Tip, Svět motorů atd. A dokonce jezdí i autem! Na kole taky…