Obrazoborec. Když svůj poršák chcete mít i na zdi

Rozhovor o tom, že automobilové malířství kvete také v Čechách. Řítíme se ateliérem Toma Havláska.


Vystudoval počítačovou grafiku a svoji uměleckou část mozku přetvářel prostřednictvím street artu a legálního graffiti. Teprve před dvěma lety Tomáš Havlásek vyměnil spreje za barvy a tahy na plátně dělá překvapivě prostřednictvím špachtle.

Jde jen o vizuální záležitost, nebo i závodíš? 

Auta u nás v rodině vždycky byla, jsou a doufám, že ještě dlouho budou velmi oblíbená. Táta mě od dětství bral snad na úplně všechny závody na brněnském okruhu. Trošku mě mrzí, že vzhledem ke svému věku si nepamatuji starý okruh, ale o to raději si prohlížím fotky a poslouchám komentáře a historky starších generací. Když jsem získal řidičák, přišlo moje první auto – Škoda Favorit – a s ním kroky rozvážné i méně rozvážné. Chtěl jsem prostě závoďáka na běžné ježdění. Favorit byl proto přilepený k asfaltu tak strašně, že když jsem jel ve vyjetých kolejích, převodovka škrtala o zem. V interiéru byly jen dvě závodní sedačky a čtyřbodové pásy, jinak vůbec nic. Místo klasického výfuku trubka od svodů až dozadu… Děsivý řev, totálně tvrdý podvozek a malý volant bez posilovače mi v té době dávaly pocit, že řídím závodní auto. Ta doba už je pryč a dnes mám v garáži nějaké young timery Porsche z osmdesátých let. Nejezdím jen na relaxační projížďky. Když mi to vyjde, svezu se také na amatérských vytrvalostních závodech typu Le Brno. Zrovna teď se už docela těším na jaro. Už mi ta pravá závodnická atmosféra začíná chybět. 

Rameš, Král, Pištěk… Uhádnete, co mají tato jména společného? Ano, automobilové malířství kvete také v Čechách. Foto: Faster
Rameš, Král, Pištěk… Uhádnete, co mají tato jména společného? Ano, automobilové malířství kvete také v Čechách. Foto: Faster Magazine

Jaká máš tedy auta?

Před lety jsem koupil Porsche z roku 1985, série II. Za dva roky přišla druhá 944 první generace z roku 1983. Tedy verze bez posilovače. Žádné elektronické stahování oken, elektrická targa atd. Ale to není všechno. Po dvouleté pauze došlo na Porsche 928 S, což pro mě byla a pořád je velká pecka. Auto z roku 1984 s najetými 102 000 kilometry. Myslím si, že jde o výjimečné auto. Verze S s manuální převodovkou, zakázkovým interiérem v béžové kůži a kitem Strosek level I, který byl zhotoven v roce 1986. Že se pod kapotou skrývá osmiválcová V8 4,8 l, to snad nemusím vašim čtenářům povídat…

NECHCI JEN KOUKAT, CHCI TO AUTO SKUTEČNÝ:

Passat b6 2.0 TDI 103kw

175 000Kč Chci vědět víc!

VW Passat 2.0 TFSI

185 000Kč Chci vědět víc!

Studoval jsi počítačovou grafiku, ale nikde tady nevidím zásadní propojení s malováním.

Maloval jsem odmalička. Na střední jsem sice studoval počítačovou grafiku, ale mnohem víc mě bavila práce rukama. Začal jsem svoji práci prezentovat trošku více na veřejnosti. Většinou šlo o street art nebo legální graffiti tvořené barvami ve spreji. Postupem času jsem začal objevovat kouzlo plátna a vodou ředitelných barev. Začal jsem přemýšlet, že tady po sobě chci zanechat něco víc než jen „umění ulice“.

Malování tě živí, nebo musíš ještě chodit do jiné práce? 

Bohužel, malování mě ještě neživí, i když doufám, že v budoucnu bude. Už několik let pracuji jako manažer v jedné malé tiskárně u nás v Brně. 

Proč si od streetu přešel k obrazům s automobilovou tematikou?

Auta se v mých pracích objevovala vždycky. Už před několika lety se našli lidi, kteří říkali, ať maluju závodní auta, ale já se asi nejdřív potřeboval vybláznit na ulici. Nicméně poslední roky se stále víc utvrzuju v tom, že je tohle téma přesně ono.

Maluji akrylem na plátno a prakticky vše pomocí špachtle. Téměř vůbec nepoužívám klasické štětce. Foto: Faster
Maluji akrylem na plátno a prakticky vše pomocí špachtle. Téměř vůbec nepoužívám klasické štětce. Foto: Faster Magazine

Když jsem si prohlížel tvé obrazy, líbilo se mi Apple Porsche a zaujalo mě, že je na třech plátnech.

Triptych „Apple Porsche 935“ je okolím hodně oblíbená věc. Musím se přiznat, že tento obraz byl tak trochu improvizací, a když ses ptal, jestli mám vše promyšlené předem, tak tady tomu tak určitě nebylo. Šlo o to, vyzkoušet novou barvu Ivory Black Matt z Francie. Je fakt úžasná. Říkám jí „školní tabule“. Má takový hezký sametový matný povrch a hned jsem objednal 20 piksel. Když jsem měl namalovaný prostřední díl, říkal jsem si, že tomu ještě pořád něco chybí. Vzápětí jsem si vzpomněl na svoje street art mládí, kdy jsem toto „rozřezávání“ objektu používal často. Celý obraz má na délku něco málo přes tři metry a je možné ho vidět naživo v Praze v jedné prodejně luxusních automobilů. A po pravdě si nemyslím, že to dokonale sedí a pasuje. Pořád o tom nejsem přesvědčený a musím na tom ještě pracovat. Mám několik vizí na další podobný projekt. 

Jaké sportovní a závodní auto je tvé oblíbené a jaké závodní zbarvení považuješ za nejhezčí?

Porsche mi přirostlo k srdci nejvíce. A to ve všech podobách. Ať už jde o různé modifikace nejslavnější 911, nebo speciály pro Le Mans. Každopádně je další spousta krásných aut. Obecně mám nejradši sedmdesátá a osmdesátá léta. Asi pro tu barevnou jednoduchost. Vždycky když dojde na toto téma, vidím před sebou fotky ze starého Brna a tmavě zelené Jaguary XJS, červené Alfy Romeo 1300 Junior, modrobílé a super široké Fordy Capri od Zakspeedu a další a další… A obdobně to mám i se starými efjedničkami a plackami z Le Mans. Prostě mám rád všechny barvy. Myslím si, že jde jen o to, je správně nakombinovat a rozložit v prostoru.

Máš klientelu pouze z Čech?

Víc a víc projektů dělám do zahraničí, ale i v Česku se snad najde pár lidí, kteří mají o moji práci zájem. Nejradši poznávám nové lidi z různých koutů světa a jejich úchylky spojené s motorsportem nebo automobily obecně. Třeba 993 GT2. Tohle auto odjelo třikrát Le Mans a já ho nedávno maloval. Obraz koupil chlapík z Kalifornie. Pověsil si ho doma v garáži. Takoví lidé mají spoustu zážitků a příběhů, které mě baví poslouchat, a potom se to celé propojuje se samotným obrazem. 

Moje poršáky. Foto: Faster
Moje poršáky. Foto: Faster Magazine

Jako malíře tě na autě zajímá design, nebo řešíš i motor a jízdní vlastnosti?

Uznávám, že design je pro mě asi na prvním místě. Určitě je pro mě důležité, aby se na auto hezky koukalo. Nechci tím v žádném případě říct, že jízdní vlastnosti nejsou důležité, ale ukaž mi nějaké Porsche, které má špatné jízdní vlastnosti. A všechny ty názory o hezkých a škaredých autech, to je pouze a jen věc názoru a osobního vkusu a jsem hodně rád, že ho nemáme všichni stejný. Myslím si, že třeba právě model 928 je toho jasným příkladem. Je to přesně to auto, které má buď totální nadšence a fanoušky, nebo přesně naopak. A to jsem si uvědomil i nedávno v kavárně, když jsem viděl u vedlejšího stolu sedět chlapíka v mikině s vyšitým nápisem Fiat Multipla Club. 

Chci namalovat sérii obrazů s 917kama ve formatu 1:1 a kdyby u toho nebyla taková zima, tak jako teď tady v Česku, tak bych se taky nezlobil. Foto: Faster
Chci namalovat sérii obrazů s 917kama ve formatu 1:1 a kdyby u toho nebyla taková zima, tak jako teď tady v Česku, tak bych se taky nezlobil. Foto: Faster Magazine

Hrabeš se ve svých autech sám, nebo je svěřuješ servisu?

Hrabu se v nich sám. Už u prvního Favoritu jsem nějak pochopil, že se toho člověk nesmí bát. Vždycky si říkám, že když to šlo rozdělat, musí to jít také složit dohromady. S Porsche jsem si užil opravdu spousty dlouhých večerů. Ty historky by vydaly na knihu. Párkrát se mi povedly opravdu kuriózní věci. Spadené šroubky ze sání ve válci, prasklé bloky, přeskládání do nového bloku… Další rok prasklý rozvodový řemen a ohnuté ventily kdesi na srazu v Českém Krumlově, repase hlavy atd. Kamarádi z klubu už si mě dobírali, že prý neměním olej, ale rovnou motory. Asi to není úplně ta nejlepší cesta, ale vždycky říkám, že člověk si pak aspoň více váží, když to jede. 

A CO TAKHLE POŘÁDNÝ KUPÉČKO?

Ford Fiesta ST

389 000Kč Chci vědět víc!

BMW 330cd 150kw manual

164 000Kč Chci vědět víc!

Čím si tě stuttgartská značka nejvíc získává?

Historií, která mě na tom všem tolik baví. Porsche je automobilka, která dělala do jisté doby pouze sportovní vozy! A potom kult 911, který se zdá být nesmrtelný. Je to filozofie značky Porsche, úspěchy v motorsportu a nejvíce vítězství v Le Mans.

Proč jen stará auta?

Současnou produkci téměř vůbec nesleduji. Neříkám, že se nenajdou hezká nová auta, to bych lhal. Ale že by mě něco chytlo za srdce, to asi ne. Mám rád stará auta, protože si myslím, že mají duši. Mají takové to kouzlo, ducha minulosti – to je to, co se mi na tom líbí. Současná moderní auta tohle nemají a nejsem moc přesvědčený o tom, jestli to postupem času mít budou. Už se v nich nemůžeš ani vrtat doma, stala se prostě spotřebním zbožím. Za chvíli je nebude ani nikdo opravovat. Mají ta nová auta vůbec ještě „šaltrpáku“, nebo už jenom mačkáš nějaká hejblátka? Na druhou stranu chápu, že pokrok asi nezastavíš. Jen jsem tomu nepropadnul.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Jakub Rejlek
Magor do rychlého přesouvání sem a tam. Zakladatel skvělého časopisu Faster Magazine a pořadu Garáž. Znáte z TV.