Víte, kdy už vaše auto začíná být příliš staré?

Některé vozy zrají jako víno. Jiné jen smutně reznou. Ultimátní průvodce automobilovými životy.


Jaký je rozdíl mezi dvacetiletým Ferrari a dvacetiletou oktávkou? Jedno stojí miliony, druhé jen tisíce. Všichni tak nějak vnímáme, že nákupem drahého sportovního vozu, který je vyroben v omezeném množství, si děláme nejen radost, ale často také investujeme. Nákupem rodinné spotřebky na druhou stranu už plánujeme, že někdy v budoucnu – až vůz v jistém ohledu doslouží – ho bez velkých citů vyměníte za novější model. Ale kdy nastává ten správný okamžik, pokud si chcete udržet společenský kredit? Odpověď na takovou otázku vůbec není jednoduchá.

MALÉ AUTO DO MĚSTA SE MŮŽE STŘÍDAT RYCHLE:

Fiat 500 1,2i 16V I.majitel Plus klima najeto 26.tis km !!

199 000Kč Chci vědět víc!

Fiat panda 4×4 černá metalíza

130 000Kč Chci vědět víc!

0-4 roky

Máte úplně nový vůz, velmi pravděpodobně aktuální generaci daného modelu (pokud jste nenakupovali zrovna na přelomu, abyste ušetřili) a dost možná jste ani nemuseli připlácet, aby vám automobilka dala pětiletou záruku. Jinými slovy: Jste naprosto v pohodě a kolemjdoucí i sousedi mohou jen závidět, že máte doma leštěnku. To samozřejmě nevylučuje, že jste si možná koupili ošklivé auto a okolí se vám směje, nebo auto příliš drahé a okolí vám závidí. Tenhle článek se ale věnuje pouze morálnímu stáří daného vozu.

Když máte tak speciální model, jako je upravený Land Rover Defender pro britského návrháře Paula Smitha, můžete se na všechna pravidla vykašlat a prostě jezdíte krajinou a užíváte si. Foto: LR
Když máte tak speciální model, jako je upravený Land Rover Defender pro britského návrháře Paula Smitha, můžete se na všechna pravidla vykašlat a prostě jezdíte krajinou a užíváte si. Foto: LR

5-10 let

Vždycky slýcháme, že v západních státech se lidé houfně zbavují aut po třech letech operativního leasingu a přesedají do nových. Případně po nákupu auta odpočítávají dny do konce záruky, a pak utíkají do autosalonů, aby přezbrojili. Chvála těm, kteří na to mají, ale průměrné stáří vozového parku i ve státech, které se mají líp, většinou přesahuje onu pětiletou hranici. U některých aut můžete mít štěstí – nová generace vypadá stejně jako ta předchozí (plus mínus) a podobně jako u mobilů to občas vyžaduje podrobnější zkoumání. Laik může drobné rozdíly přehlédnout úplně. Jakmile se ale objeví model s výrazným faceliftem, máte průšvih. Lidé si zvyknou na novou tvář vozu a ta stará automaticky získává stigma starého či zastarávajícího vozu.

S čím nešlápnete vedle? Některé značky sází na retro a vypadají napříč generacemi plus mínus stejně. To je příklad roztomilého Mini Coopera nebo Fiatu 500, kde jsou rozdíly mezi novým a starým modelem patrné spíš ve výbavě než ve vzhledu. Některé vozy si dokonce na své image zakládají napříč dekádami, např. offroadové legendy jako Jeep Wrangler a Mercedes-Benz třídy G. Někdy je design tak povedený, že ho skoro beze zbytku adoptuje i nová generace – to byl případ Volkswagenu Polo (ten nový má novou platformu a je širší, ale staví na stejných liniích). A jedna ukázka z českých luhů a hájů? Škoda Octavia třetí generace před faceliftem byla mnoha zákazníky upřednostňována, protože jim nevoněla změna předních světlometů. Starší verze tak někdy může být velkým lákadlem.

11-20 let

Tady už jsme v regulérní oblasti ojetin. Pokud nemáte zrovna Porsche nebo Ferrari, měli byste se mít na pozoru. A i v případě drahých a luxusních vozů vás mohou dohnat moderní technologie. Zvlášť automatické převodovky sportovních vozů se zlepšují každým rokem a patnáctileté auto s tehdy převratným řazením dnes může působit archaicky. U patnáctileté ojetiny nad vámi skoro automaticky visí znamení někoho, kdo je se svým vozem smířený. Existuje jen pár výjimek, kdy je člověk zůstávající u kromobyčejně povedené generace nebo vyloženě úspěšného modelu, považován za gurmána a někoho, kdo se vyzná. Škvírou v pravidlech jsou i výrazné vozy, jenž nemají žádného nástupce. U fabie, golfu nebo passatu ve věku patnácti až dvaceti let se ale pravdě musíte podívat do očí: Datum spotřeby bylo překročeno a je na čase poslat stařečka po vodě. Může ještě posloužit ratolesti na vyježdění, spořivému důchodci nebo odvozí dělníky na stavbě, ale mainstream už je jinde.

Solidní kožený interiér Passatu z roku 1996 už dnes může působit poněkud zašle. Ocení intelektuálové se šálou. Foto: VW
Solidní kožený interiér Passatu z roku 1996 už dnes může působit poněkud zašle. Ocení intelektuálové se šálou. Foto: VW

Sportovní auta v tomto věku samozřejmě tvoří výjimku z pravidla, protože se jich vyrobilo málo a poté, co poslední z nich sjelo z výrobní linky, stávají se okamžitě sběratelským kouskem. A neplatí to jen pro Ferrari a Lamborghini, na hodnotě nabírá třeba i Honda NSX, Toyota Supra, stylový roadster Honda S2000 a další. Dokonce i relativně malosériové evropské vozy, nad jejichž zrodem motorističtí novináři kroutili hlavou, se dočkají své sběratelské slávy – vsaďte třeba na Peugeot RCZ, který se dožije dekády v roce 2020. Ve své době byl drahou hračkou, ale z hlediska ojetiny je to stylová, skoro až raritní a motorově spolehlivá investice. Svojí hodnotu si určitě udrží hot hatche z devadesátých a nultých let, protože jsou v nich relativně vysokoobjemové a emisemi neuškrcené motory. Cokoliv tuctového, vyráběného v obrovských číslech ovšem rychle pozbývá cenu i atrativitu. Platí to zejména o první vlně SUV a crossoverů – jejich krabicoidní image zkrátka vyšla z módy.

21-30 let

Mezi dvěma a třemi křížky už se dostáváme do zajímavé oblasti. Mnoho lidí má totiž takhle staré auto dobrovolně. Znovu, může to být proto, že jste natrefili na dobře postavený kousek, co je proslulý svou nesmrtelností – to mohou být staré mercedesy nebo třeba oktávky první generace s dieselovými motory. Možná má pro vás auto sentimentální hodnotu. Důležité je, že řada vozů si za tak dlouhý čas vyslouží nějakou pověst a z některých se stane respektovaný youngtimer (25 let a starší). To pak jezdíte autem, které širší obec filmových fandů považuje za povedené a zub času na vás už vůbec nemůže. To platí hlavně pro sportovnější a luxusnější auta, ale když ještě chvilku vydržíte, začnou být vaše možnosti téměř neomezené. Viz níže.

U youngtimerů už platí, že s nimi můžete zazářit, i když jsou doslova za pár babek. Nemusí to být vintage sporťák, stačí aby šlo o neokoukané vozidlo. A to může být třeba hranaté Volvo 850, možná i 740, když už nemáte na vrcholný model, který kdysi brázdil závodní okruhy. Pár tisíc v investicích může Popelku z autobazaru proměnit v nejzajímavější auto v ulici. Na podobných autech si navíc můžete obstarat většinu oprav, případně vám pomůže šikovnější soused. Jen bacha na Italy – Fiat a spol. tehdy dělali nádherné vozy – Alfa Romeo stopadesátkové a stočtyřicítkové řady, Fiat Coupé nebo Barchetta. Ve většině případů ale vykazují onu pověstnou italskou „spolehlivost“. I proto jich pobíhá po bazarech hodně za rozumné ceny. Není všechno zlato, co se třpytí, tak se nenechte nalákat jen na sexy karoserii. V téhle věkové kategorii zkrátka platí pověstné dvakrát měř, jednou řež.

Nad 30 let

S trochou nadsázky se dá tvrdit, že cokoliv starší třiceti let je vlastně cool. V Americe tomu říkají, že je to ironic cool a platí to dnes třeba pro trabanty, wartburgy, oltcity nebo staré dacie. Dřív jsme se jim smáli a považovali je za slepé vývojové uličky. Když je potkáme na silnici dnes, radostně máváme. Je to zvláštní kombinace soucitu pro řidiče, který se musí vypořádat s nástrahami omezené techniky, a nefalšované nostalgie, skrz níž nevidíme tehdejší radikální nesouhlas s podobnými “šroty”.

Možná v jiném článku prozradíme, kdy je ten správný čas odkopnout manželku a pořídit si novou. A jestli jste na milfky, určitě vás vzruší Multipla z roku 1956. Foto: Fiat Chrysler
Možná v jiném článku prozradíme, kdy je ten správný čas odkopnout manželku a pořídit si novou. A jestli jste na milfky, určitě vás vzruší Multipla z roku 1956. Foto: Fiat Chrysler

A jakmile máte veterána, co má na hrbu čtyřicet, padesát let, je úplně jedno, co si kdo kdy o vašem autě myslel v době jeho největší slávy. Mohla to být pojízdná rakev nebo věčný ležák po servisech. Dnes svým muzejním designem budí pozornost a kdokoliv vás v něm uvidí, bude vás zdravit a obdivovat. Takovou slávu můžete dnes pořídit i za pár tisíc, ale musíte počítat s tím, že na ní strávíte pár hodin práce a s každým ujetým kilometrem budete za volantem čelit mnoha kompromisům.

Jestli ale stále toužíte po Wartburgu, zajeďte se radši podívat 100 km za hranice do Německa. Je tam hrad Wartburg, který tomu rozklepanému plechu dal jméno. Foto: Profimedia, Alamy
Jestli ale stále toužíte po Wartburgu, zajeďte se radši podívat 100 km za hranice do Německa. Je tam hrad Wartburg, který tomu rozklepanému plechu dal jméno. Foto: Profimedia, Alamy

MŮJ KOMBÍK POTŘEBUJE NÁSTUPCE:

Bmw 530d , panorama, m-packet, chip, 2008, 275tis km

155 000Kč Chci vědět víc!

Škoda Octavia Kombi Elegance 2.0 103kw odpočet DPH

139 000Kč Chci vědět víc!

Čím bychom s úsměvem na rtech dojížděli denně do práce? Třeba Mercedesem W123 z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Velké, pohodlné limuzíny s nesmrtelnými motory, které znovuobjevují nejen hipsteři v New Yorku. Nebo prvními vozy z první generace Mazdy MX-5 (NA). Maličké, ale neuvěřitelně živé autíčko, které rozdává zábavu plnými hrstmi. Jen pozor na rez, jež tyhle auta polyká po každé prosolené zimě. Doporučil bych i staré trojkové bavoráky, ale cena většiny z nich už je nebezpečně vysoko. Vsadit ale můžete třeba na dvojkového Golfa v GTI. Vypadá pěkně, jezdí rychle a nezruinuje váš rozpočet na nákup a údržbu. A pak jsou tu samozřejmě japonská SUV libovolného ročníku nebo třeba Jeep Grand Cherokee XJ z osmdesátých let. Žerou benzín? Ano. Ale po všech ostatních stránkách nechají vaši peněženku na pokoji. A až silničáři zase v zimě zaspí, bude vám hej.

Pošlete to dál


STAHUJ APLIKACI LETGO

# #
Václav Rybář
Původně psal o kultuře a možná i proto v autech a cestování vždycky nějaký příběh, schovaný za konkrétní značkou nebo destinací. Už několik let píše pro časopis Faster, web Garaz.cz a několik travel magazínů. Miluje zakroucené alpské silničky a postupně odškrtává na mapách země, ve kterých se dá podniknout pořádný roadtrip.